Waardekatalysator

  • Home
  • Visie
    • Visie
    • Wat is waarde?
    • Waardestijging
  • Aanpak
    • Ondernemers
    • Accountants
    • Banken
  • Diensten
    • Advies
    • Waardeanalyse
    • Workshop
    • Academy
    • VIP
  • Publicaties
    • Blogs
    • Cases
  • Downloads
    • Ons verhaal
  • Analyse
  • Team
    • Henny Pauwels
    • Eric van de Sande
    • Senol Tapirdamaz
  • Contact
    • Contact
    • Vrijblijvend kennismaken?
    • Partnership
+31 85 06 06 920
  • Home
  • Publicaties
  • Blogs
  • WAARDECREATIE EN VERANDERBEREIDHEID
 

WAARDECREATIE EN VERANDERBEREIDHEID

WAARDECREATIE EN VERANDERBEREIDHEID

door Henny Pauwels / maandag, 03 februari 2020 / Gepubliceerd in Blogs
Henny Pauwels

Waardecreatie in een bedrijf vereist continue verbetering op alle relevante gebieden. Elke verbetering is een verandering ten opzichte van de beginsituatie. Nu gaat verandering niet van zelf! Met alle goede bedoelingen en dito interventies is zelfs het woord “verandermoeheid” een begrip geworden. Mensen in de organisatie zetten hun hakken in het zand en roepen dat de baas niet begrijpt dat veranderen niet mogelijk is.

Toch is er hoop! Nelson Mandela heeft ooit gezegd “It always seems impossible until it’s done”. Dat geldt ook voor continue verbetering.
De oplossing ligt bij de zogenaamde “soft skills”, voor vele mensen ongrijpbaar en amper beheersbaar. Het betreft met name de bedrijfscultuur en de manier waarop leidinggevenden daarmee omgaan.

In de laatste 30 jaar is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen bedrijfscultuur en leiderschap. Met name Robert Quinn (cultuur en managementstijl) en John Kotter (verandermanagement) hebben de basis gelegd voor fundamenteel inzicht in deze materie. Als het gaat over veranderbereidheid van mensen in organisaties is pas in de laatste 10 jaar veel onderzocht en gepubliceerd, zeker ook in eigen land.

Bedrijfscultuur is ontstaan in een groep mensen met dezelfde normen en waarden, ervaringen en verwachtingen. Deze cultuur staat nooit op zichzelf. Er zijn meerder subculturen mogelijk (denk aan bijvoorbeeld machtscultuur, vergadercultuur, declaratiecultuur, regelcultuur …), die de opvattingen van mensen over gewenst gedrag versterken.

Onderzoek wijst uit dat de geldende bedrijfscultuur het meest effectief is als deze aansluit bij de managementstijl van de leidinggevenden. Dat is prima als je dat ook wil uitstralen naar je huidige (en toekomstige) medewerkers. Leidinggevenden hebben daarbij een voorbeeldrol en zijn verantwoordelijk voor de huidige maar ook voor de nieuwe, gewenste cultuur.
Zij zijn de belangrijke factor voor het beïnvloeden van de veranderbereidheid.

In het privé leven staan “zachte waarden” zoals warmte, vergevingsgezindheid, familie en traditie vaak centraal. Denk eens na of je deze waarden ook in 2020 wilt hanteren en daarmee leidinggevenden en medewerkers in je bedrijf kunt aanzetten tot grote daden!

De beste versie van je bedrijf is binnen handbereik!

Meld je daarom aan voor mijn presentatie op 2 maart 2020 (toegang is gratis) en wellicht wordt jij het levende bewijs voor de uitspraak van Nelson Mandela!

Henny Pauwels 

  • Tweet

Over Henny Pauwels

Wat u vervolgens kunt lezen

Eric van de Sande
Is jouw bedrijf een pareltje?
Processen en waardecreatie
Henny Pauwels
“Agile” leiderschap en waardecreatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OVER ONS

Wij zijn experts die organisaties helpen financiële- en/of niet-financiële waardecreatie voor hun belanghebbenden te realiseren.

Onze aanpak werkt doordat we als een van de weinige partijen mensen en organisaties met elkaar verbinden. Traditionele eerstelijns adviseurs van de onderneming bieden deze combinatie eigenlijk nooit.

NEEM CONTACT OP

+31 85 06 06 920

info@waardekatalysator.nl

AANMELDEN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Spreekuur
  • Clinic
  • Presentatie
  • Twittervraagbaak
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer

Copyright © 2020 Waardekatalysator B.V. Website door Somniware.

TOP
Disclaimer: Twittervraagbaak is geen adviesgesprek!
Sinds enkele jaren is Twitter in Nederland een populair medium om korte berichtjes op internet te plaatsen. Het voordeel van Twitter is dat het snel en laagdrempelig is.

De informatie die wordt verstrekt via de Twittervraagbaak kan echter niet worden beschouwd als een vervanger van het adviesgesprek met één van onze adviseurs. Wij willen benadrukken dat u altijd contact op kunt nemen met een deskundige.

Noch Waardekatalysator, noch de specialist of adviseur kan aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet geheel voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt op basis van eigen risico van de gebruiker.

U moet zich ook bewust zijn van het feit dat Twitter geen privacybescherming biedt. Twitterberichten zijn niet te beveiligen tegen inbreuk door derden. U kunt geen rechten ontlenen aan de berichten die via Twitter zijn verstrekt.

Stuurt u een Twitterbericht tijdens het spreekuur, weet dan dat dit bericht wordt geretweet (RT) tenzij het gaat om een bericht in direct message (DM) of berichten die voorzien zijn van een slot (deze worden dus ook niet gekopieerd). Deze berichten worden wél zonder vernoeming van de afzender gekopieerd naar de volgers van @112waarde en beantwoord.

Twittervraagbaken zijn nog relatief jong. Er bestaan (nog) geen vaste kaders waarbinnen geopereerd kan worden. Omdat de wereld van de sociale media zo snel verandert, veranderen ook deze regels regelmatig.

Skype
Voor aanvullende informatie, vragen of ondersteuning is Waardekatalysator ook via Skype bereikbaar onder de Skype-naam: waardekatalysator
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok