Waardekatalysator

  • Home
  • Visie
    • Visie
    • Wat is waarde?
    • Waardestijging
  • Aanpak
    • Ondernemers
    • Accountants
    • Banken
  • Diensten
    • Advies
    • Waardeanalyse
    • Workshop
    • Academy
    • VIP
  • Publicaties
    • Blogs
    • Cases
  • Downloads
    • Ons verhaal
  • Analyse
  • Team
    • Henny Pauwels
    • Eric van de Sande
    • Senol Tapirdamaz
  • Contact
    • Contact
    • Vrijblijvend kennismaken?
    • Partnership
+31 85 06 06 920
  • Home
  • Publicaties
  • Blogs
  • In hoeverre creëer jij daadwerkelijk (toegevoegde) waarde?
 

In hoeverre creëer jij daadwerkelijk (toegevoegde) waarde?

In hoeverre creëer jij daadwerkelijk (toegevoegde) waarde?

door Eric van de Sande / woensdag, 26 juni 2019 / Gepubliceerd in Blogs
Eric van de Sande

De titel van deze bijdrage heeft zowel betrekking op de rol van de controller als op het onderwerp waardecreatie. In hoeverre creëer jij daadwerkelijk (toegevoegde) waarde? Deze bijdrage geeft je het antwoord.

Vanuit ons vakgebied worden onderwerpen als risicomanagement en value based management gekoppeld aan waardecreatie voor bedrijven als geheel. Hoeveel controllers zijn hier daadwerkelijk mee bezig? Naar mijn mening te weinig.

Als men er al bij betrokken is, is het vaak vanuit een vooral financieel-rekenkundige benadering en richt het zich op het optimaliseren van cashflows in combinatie met het verlagen van de cost of capital. Creëren we hiermee nou eigenlijk wel waarde? Op basis van de uitkomsten van waarderings- en spreadsheetmodellen lijkt dit zo te zijn. Het sleutelen aan cashflows als teller en rendementseis als noemer leidt in ieder geval tot een andere uitkomst in het gehanteerde model. So far so good zou je denken.

Fundamentele verandering

Niets is minder waar. Fundamentele waardecreatie vraagt om fundamentele verandering en een gestructureerde aanpak.
Allereerst op een aantal gebieden binnen het bedrijf. Denk aan de gebieden uit het 7-S model. Breng de koppeling aan tussen deze gebieden, de cashflow en het risicoprofiel van de onderneming op een strategy-map achtige wijze. Bepaal niet alleen voor waardecreatie relevante kritische succesfactoren maar bepaal vooral ook relevante kritische gedrags- en cultuurindicatoren. Definieer tenslotte een waardegericht actieplan. Beschrijf, meet en manage!

Op die manier werkt waardecreatie als een katalysator en liggen het versnellen van de waardeontwikkeling van het bedrijf en het vergroten van de kans dat een beoogde waardestijging op enig moment ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt in het verschiet. Een aanpak die niet alleen leidt tot waardestijging van het bedrijf, maar bedrijven ook helpt overige doelstellingen te realiseren omdat deze gekoppeld worden aan de talenten en prestaties van medewerkers. Een aanpak gericht op gestructureerd werken aan waarde.

Controller als waardekatalysator

De controller kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren en daarmee zijn/haar toegevoegde waarde laten zien. De controller in de rol van waardekatalysator. Zowel voor zichzelf als voor de organisatie.
Een mooie gedachte om deze bijdrage mee af te sluiten. Tot een volgende bijdrage.

  • Tweet

Over Eric van de Sande

Wat u vervolgens kunt lezen

Henny Pauwels
“Agile” leiderschap en waardecreatie
Bijdrage van automatisering aan waardecreatie
Processen en waardecreatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OVER ONS

Wij zijn experts die organisaties helpen financiële- en/of niet-financiële waardecreatie voor hun belanghebbenden te realiseren.

Onze aanpak werkt doordat we als een van de weinige partijen mensen en organisaties met elkaar verbinden. Traditionele eerstelijns adviseurs van de onderneming bieden deze combinatie eigenlijk nooit.

NEEM CONTACT OP

+31 85 06 06 920

info@waardekatalysator.nl

AANMELDEN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Spreekuur
  • Clinic
  • Presentatie
  • Twittervraagbaak
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer

Copyright © 2020 Waardekatalysator B.V. Website door Somniware.

TOP
Disclaimer: Twittervraagbaak is geen adviesgesprek!
Sinds enkele jaren is Twitter in Nederland een populair medium om korte berichtjes op internet te plaatsen. Het voordeel van Twitter is dat het snel en laagdrempelig is.

De informatie die wordt verstrekt via de Twittervraagbaak kan echter niet worden beschouwd als een vervanger van het adviesgesprek met één van onze adviseurs. Wij willen benadrukken dat u altijd contact op kunt nemen met een deskundige.

Noch Waardekatalysator, noch de specialist of adviseur kan aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet geheel voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt op basis van eigen risico van de gebruiker.

U moet zich ook bewust zijn van het feit dat Twitter geen privacybescherming biedt. Twitterberichten zijn niet te beveiligen tegen inbreuk door derden. U kunt geen rechten ontlenen aan de berichten die via Twitter zijn verstrekt.

Stuurt u een Twitterbericht tijdens het spreekuur, weet dan dat dit bericht wordt geretweet (RT) tenzij het gaat om een bericht in direct message (DM) of berichten die voorzien zijn van een slot (deze worden dus ook niet gekopieerd). Deze berichten worden wél zonder vernoeming van de afzender gekopieerd naar de volgers van @112waarde en beantwoord.

Twittervraagbaken zijn nog relatief jong. Er bestaan (nog) geen vaste kaders waarbinnen geopereerd kan worden. Omdat de wereld van de sociale media zo snel verandert, veranderen ook deze regels regelmatig.

Skype
Voor aanvullende informatie, vragen of ondersteuning is Waardekatalysator ook via Skype bereikbaar onder de Skype-naam: waardekatalysator
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok