Waardekatalysator

  • Home
  • Visie
    • Visie
    • Wat is waarde?
    • Waardestijging
  • Aanpak
    • Ondernemers
    • Accountants
    • Banken
  • Diensten
    • Advies
    • Waardeanalyse
    • Workshop
    • Academy
    • VIP
  • Publicaties
    • Blogs
    • Cases
  • Downloads
    • Ons verhaal
  • Analyse
  • Team
    • Henny Pauwels
    • Eric van de Sande
    • Senol Tapirdamaz
  • Contact
    • Contact
    • Vrijblijvend kennismaken?
    • Partnership
+31 85 06 06 920
  • Home
  • Publicaties
  • Blogs
  • Hoe belangrijk is menselijk gedrag bij waardecreatie in bedrijven?
 

Hoe belangrijk is menselijk gedrag bij waardecreatie in bedrijven?

Hoe belangrijk is menselijk gedrag bij waardecreatie in bedrijven?

door Henny Pauwels / zaterdag, 06 juli 2019 / Gepubliceerd in Blogs
Henny Pauwels

Dit is de eerste van een serie artikelen over de relatie tussen waardecreatie en het gedrag dat mensen in organisaties laten zien. Ditmaal ga ik in op de relatie tussen de interne bedrijfsvoering en het belang van de bijbehorende gedragsaspecten in de organisatie.   

Veel MKB-bedrijven ervaren dat externe omgevingsfactoren van de ene op de andere dag veranderen.
Deze ontwikkeling is al enige tijd gaande. Het tempo waarin deze veranderingen optreden neemt echter enorm toe en het blijkt niet eenvoudig te zijn om daar goed mee om te gaan.
Wij zien dat vaak wordt teruggegrepen op kostenreductie als ultieme redmiddel. Vanuit de gedachte: “Als verkopen tegenvallen moet worden gesneden in de bezetting” worden medewerkers van de ene op de andere dag de wacht aangezegd. Wat gedurende vele jaren is opgebouwd aan kennis en ervaring wordt op deze manier voor een deel tenietgedaan, ondanks het inzetten van een flexibele schil in de bezetting. Het realiseren van de strategische doelstellingen wordt daarmee in gevaar gebracht.

Hoe kan een bedrijf hier dan optimaal mee omgaan? Aan welke knoppen moet er gedraaid worden om het tij te keren?

Een praktisch voorbeeld ter illustratie:

 Familiebedrijf Janssen voert al decennialang een eindproduct dat met veel vakkennis geproduceerd
 en verhandeld wordt. In Nederland zijn er slechts 3 bedrijven die een vergelijkbaar product aanbieden
 in de industriële markt.

 Zes maanden geleden is een Chinees bedrijf gestart met verkoop in Europa van een vrijwel identiek
 product dat in alle kleuren geleverd kan worden. De prijs is echter de helft van wat in Nederland
 gebruikelijk is.
 In de afgelopen drie maanden zijn de verkopen met een derde teruggelopen en Janssen BV dreigt in
 de rode cijfers te belanden. Klanten beginnen te klagen over de prijs en het gebrek aan flexibiliteit van
 Janssen BV als het gaat om het aanbieden van varianten op het bestaande product.

 Janssen BV wordt traditioneel geleidt. Mensen weten precies wat ze moeten doen en volgen strikt de
 interne richtlijnen. Standaardisering en beheersbaarheid van interne processen zijn belangrijke
 aspecten van de bedrijfscultuur. De directie is ten einde raad en zoekt naar oplossingen.

Economische waarde van het bedrijf als referentiepunt voor bedrijfsvoering

Voor het analyseren van de interne organisatie hanteert Waardekatalysator de volgende 7 factoren:

Strategie
​Hoe combineren we missie, visie, externe omgeving en strategische doelstellingen tot een werkbare strategie?

Processen
​Hoe verlopen de processen binnen de organisatie? Communicatiestromen, regels, procedures en afspraken worden tegen het licht gehouden.

Personeel
​Hoe worden de medewerkers betrokken bij de bedrijfsvoering en hoe worden zij gemotiveerd om een optimale bijdrage te leveren aan het realiseren van de strategische doelstellingen?

Managementstijl
​Het leiderschap van het management: hoe wordt leidinggegeven? Welke capaciteiten hebben de individuele leidinggevenden en hoe worden deze effectief gebruikt? Hoe zijn de managementrollen verdeeld?

Middelen
Hoe gebruiken we de middelen die we hebben? Denk hierbij aan financiën, IT-omgeving, klanten, leveranciers en voorraden producten.

Structuur
​Hoe is de organisatie ingericht: welke functies, bevoegdheden, hiërarchie en verdeling van arbeid spelen hierin een rol?

Cultuur
​Wat zijn normen en waarden binnen een organisatie? Hoe willen we dit in- en extern uitstralen op een eenduidige manier? Welke generieke competenties zijn daarbij het meest belangrijk?

Uit deze methodiek blijkt dat menselijk gedrag een rol speelt bij minimaal 3 van 7 factoren: Personeel (mensen), Managementstijl (leidinggevenden) en Cultuur. Alleen sturen op financiële kengetallen blijkt daarmee niet afdoende om problemen in de externe omgeving te tackelen.
Deze 7 factoren zijn alle even belangrijk en samenhangend: een wijziging in één factor heeft een wijziging in de andere 6 factoren tot gevolg. Als eenduidig referentiepunt voor de individuele beoordeling van elke factor gebruiken we de economische waarde van het bedrijf. Als we draaien aan de knop van een individuele factor, hoe wordt de waarde van het bedrijf dan beïnvloedt? Hiermee bepalen we vervolgens wat de stand van elke knop moet worden om maximale waarde te creëren in het bedrijf. Zo wordt duidelijk wat de meest optimale bedrijfsvoering moet zijn en hoe het management kan sturen om de strategische doelstellingen te halen.
Betere managementinformatie is nauwelijks denkbaar!   

Voor Janssen BV, het bedrijf in ons voorbeeld, betekent dit dat het management aan de slag moet gaan om duidelijk te krijgen welke maatregelen nodig zijn om het tij te keren en tegelijkertijd de koers vast te leggen voor de komende jaren. Daarmee kunnen ze veranderingen in de externe omgevingsfactoren op een rationele en gestructureerde manier te lijf gaan.  

  • Tweet

Over Henny Pauwels

Wat u vervolgens kunt lezen

Eric van de Sande
In hoeverre creëer jij daadwerkelijk (toegevoegde) waarde?
Henny Pauwels
“Agile” leiderschap en waardecreatie
Processen en waardecreatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OVER ONS

Wij zijn experts die organisaties helpen financiële- en/of niet-financiële waardecreatie voor hun belanghebbenden te realiseren.

Onze aanpak werkt doordat we als een van de weinige partijen mensen en organisaties met elkaar verbinden. Traditionele eerstelijns adviseurs van de onderneming bieden deze combinatie eigenlijk nooit.

NEEM CONTACT OP

+31 85 06 06 920

info@waardekatalysator.nl

AANMELDEN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Spreekuur
  • Clinic
  • Presentatie
  • Twittervraagbaak
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer

Copyright © 2020 Waardekatalysator B.V. Website door Somniware.

TOP
Disclaimer: Twittervraagbaak is geen adviesgesprek!
Sinds enkele jaren is Twitter in Nederland een populair medium om korte berichtjes op internet te plaatsen. Het voordeel van Twitter is dat het snel en laagdrempelig is.

De informatie die wordt verstrekt via de Twittervraagbaak kan echter niet worden beschouwd als een vervanger van het adviesgesprek met één van onze adviseurs. Wij willen benadrukken dat u altijd contact op kunt nemen met een deskundige.

Noch Waardekatalysator, noch de specialist of adviseur kan aansprakelijk worden gesteld indien de informatie niet geheel voldoet aan juistheid, volledigheid of effectiviteit. Het gebruik van de informatie geschiedt op basis van eigen risico van de gebruiker.

U moet zich ook bewust zijn van het feit dat Twitter geen privacybescherming biedt. Twitterberichten zijn niet te beveiligen tegen inbreuk door derden. U kunt geen rechten ontlenen aan de berichten die via Twitter zijn verstrekt.

Stuurt u een Twitterbericht tijdens het spreekuur, weet dan dat dit bericht wordt geretweet (RT) tenzij het gaat om een bericht in direct message (DM) of berichten die voorzien zijn van een slot (deze worden dus ook niet gekopieerd). Deze berichten worden wél zonder vernoeming van de afzender gekopieerd naar de volgers van @112waarde en beantwoord.

Twittervraagbaken zijn nog relatief jong. Er bestaan (nog) geen vaste kaders waarbinnen geopereerd kan worden. Omdat de wereld van de sociale media zo snel verandert, veranderen ook deze regels regelmatig.

Skype
Voor aanvullende informatie, vragen of ondersteuning is Waardekatalysator ook via Skype bereikbaar onder de Skype-naam: waardekatalysator
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok