
Dit is het 2e blog over “Agile” of “Agility”. Deze keer met als thema “Agile”-strategie
De context waarin ondernemingen opereren verandert, o.a. door technologische veranderingen, steeds sneller en wordt complexer. Als omstandigheden sneller veranderen, moeten organisaties sneller meeveranderen. Bedrijven die dat nalaten zijn gedoemd te verdwijnen. Hudson’s Bay en Fuji zijn voorbeelden van bedrijven die op dit moment een “Agile” uitdaging hebben.
Agile is een modeterm, een hype. Bij Waardekatalysator gaat het ons niet om het gebruik van populaire termen maar om de achterliggende essentie. Aanpassingsvermogen en wendbaarheid zijn tegenwoordig cruciaal voor het succes van bedrijven en het vergroten van de waarde ervan.
Bedrijven moeten hun externe oriëntatie vergroten. Dit betekent dat ze sneller inzicht moeten hebben in welke externe ontwikkelingen van belang zijn, wat er speelt in markten en wat de veranderende wensen en behoeften van klanten zijn. Ook moeten ze hun strategie en businessmodel daar steeds sneller op kunnen aanpassen. Het gaat hier dus om het toepassen van agile-principes op strategisch niveau en organisatiebreed. Oftewel strategische wendbaarheid.

Met alleen het vergoten van externe oriëntatie ben je er niet. De inzichten die door een hogere mate van externe oriëntatie worden verkregen dienen te worden doorvertaald naar de organisatie. Wat je voor het adopteren van de bijbehorende en noodzakelijke veranderingen nodig hebt zijn aanpassingen in gedrag en cultuur. De menskant dus. Dat begint bij de leiding van de organisatie.
Ook processen, systemen en structuur moeten worden aangepast om het realiseren van de gewenste verandering en bijbehorende resultaten te ondersteunen. De informatievoorziening zal op een hoger niveau moeten worden gebracht, meer aangesloten moeten worden op een mogelijk veranderende informatiebehoefte en met een hogere frequente beschikbaar moeten zijn.
Veranderingen op tal van gebieden binnen je organisatie, die elkaar beïnvloeden en alleen bij de juiste balans tussen deze gebieden zullen bijdragen aan het beoogde succes van bedrijven en het vergroten van de waarde ervan.
De methodiek die Waardekatalysator hanteert, voorziet in balans op een 7-tal gebieden die bepalend zijn voor waardecreatie. Onze aanpak is uniek omdat we mensen en organisatie met elkaar verbinden. De kans dat daarmee de randvoorwaarden worden gecreeerd voor een “Agile” bedrijf dat waarde heeft en klaar is voor de toekomst wordt daarmee aanzienlijk vergroot.
Is jouw bedrijf voldoende “Agile” om de beoogde waarde te creëren? Ontdek het door contact met ons op te nemen en samen met ons een vrijblijvende verkenning te doen !
Eric van de Sande